“Hihetetlen! Először a férjének vett nálunk bűvésztrükköt, most a dédunokájának!” – évzáró beszélgetés a Figaro Bűvészbolt tulajdonosával

“Hihetetlen, először a férjének vett nálunk bűvésztrükköt, most a dédunokájának!” - évzáró beszélgetés a Figaro Bűvészbolt tulajdonosával

Idén is egy hosszabb interjúval zárjuk az évet a figarobuveszbolt.hu-n: Szabó Istvánnal (az üzlet tulajdonosával) beszélgetünk a Figaro Bűvészbolt és a magyar bűvészet helyzetéről, az üzlet közelgő születésnapjáról, a Bartók Béla útról, tervekről, konkurenciáról és klikkesedésről.

A 2023-as év utolsó napjaiban beszélgetünk, ez ilyenkor a számvetés és a visszaemlékezés ideje. Milyen volt ez az év a Figaroban? 

Meg a pihenés ideje is, mert nagyon sűrű volt ez az év, főleg a karácsony előtti néhány hét. Akik ismernek közelebbről, vagy követik a munkáimat, tudják, hogy a bolt mellett én magam is fellépő bűvész vagyok, de az elmúlt években nagyon sok könnyűzenei podcast és rádióműsor házigazdája is voltam műsorvezetőként. Reggel kilenckor stúdióba be, kora délutántól zárásig bűvészbolt, este zárás után még mindig bűvészbolt, majd éjjel utómunka, vágások. Egy kicsit fejemre nőtt ez a sok minden. Ezért volt szerencsés, hogy idén a műsorvezetői munkáim némiképp háttérbe szorultak, sokkal több időt és gondot tudtam fordítani a Figaro Bűvészboltra, a szervezésre, a közösségre és a szakmai munkára. De itt kell megjegyeznem,  

ez az év se ment volna egyedül, a mindennapok során velem volt Susán Péter és Szőke Kiss Vince, az ő barátságuk és szakmai tudásuk nagyon sokat jelent nekem.

Mik azok a dolgok, amire jutott idő idén, de korábban nem? 

Hű, sok ilyen van! Egyrészt minden eddiginél színesebb közösséget és szakmaiságot építő évünk volt. Jam Session, szemináriumok, könyvklub, street magic nap – és idén végre Szabó Gábor barátommal el tudtuk hozni Magyarországra a világhírű Miguel Angel Gea-t is. Másrészt a vizuális arculatunk is meg tudott újulni, Mészáros Roland újratervezte a logónkat és az arculatunkat. Bámulatos az, Roland hogyan látja a színeket és a betűtípusokat, de mégsem ez a legfontosabb, hanem az, hogy tudtuk, kire bízzuk magunkat, ő egy közülünk, elképesztő dolgokat tud csinálni kártyával is és tudja, mit jelent a Figaro, az ő vérében is ott van a Figaro közösség DNS-e. Úgyhogy most próbálgatjuk azt, amit Roland megálmodott nekünk, ha valami még nem a legszebb, az az én saram, olyankor én akadok el a grafikai programokban.

Azt hittem, a karácsonyi vásárral fogod kezdeni a felsorolást. 

Tényleg. Beszéljünk erről is: decemberben az Allee bevásárlóközpont melletti sétány karácsonyi vásárában is ott voltunk. 

Mire volt ez jó? Elvégre a Figaro Bűvészbolt egy több mint ötven éve ugyanazon a helyen működő fix üzlet. Aki akarja, az tudja, hol van és megtalálja. 

Ez igaz. De így most olyanokhoz is eljutottunk, akikhez egyébként nem. Olyan gyerkőcök életébe és karácsonyfája alá varázsoltunk bűvészjátékokat, akiknek a szülei és rokonai a vásárban találkoztak velünk, az üzletbe nem jöttek volna be. Az egy dolog, hogy ott voltunk a vásárban és kerestünk egy kis pénzt, de a lényeg: nagyon sok emberhez juttattuk el az Allee sétányon a bűvészet csodáját. Ez a legfontosabb. Másrészt nagyon sok pozitív impulzus ért, sokan odajöttek hozzám beszélgetni és felidézték régi emlékeiket is a Figaro Bűvészbolttal kapcsolatban. Találkoztam egy nagyon idős hölggyel, aki elmesélte, 

először a férjének, majd a fiának, később az unokáinak vásárolt trükköket a Figaroban - most a vásárban talált nálunk karácsonyi ajándékot a dédunokájának is. Hihetetlen!

Hogyan oldottátok meg, hogy mindenhol ott legyetek, a boltban és a vásárban egyaránt? 

Nehezen. Decemberben egy sima évben is össze kell néznünk a naptárainkat, kinek mikor van fellépése, ki mikor jön a boltba, ki mikor haknizik. Most egyszerre “két Figaroban” kellett helyt állnunk, kemény meló volt, de megérte: Vince és Péter tartotta a frontot az üzletben és általában én voltam a vásárban, de nem mindig. Lehetőséget adtunk két tehetséges fiatal bűvésznek, Lombos Marcinak és Árvai Kristófnak, néhány napon keresztül ők varázsolták el az Allee sétány közönségét. 

Mesélsz nekünk a Bartók Boulevard Egyesületről is? 

Nagyon szívesen, persze. Már több mint tíz éve van egy helyi kulturális egyesület, amely összefogja a környék kultúracsinálóit, a galériák, kiállítóhelyek, kávézók, éttermek és kulturális szolgáltatók tulajdonosait. Lelkes lokálpatrióták és fantasztikus emberek alkotják ezt a közösséget, nagyon büszke vagyok, hogy a Figaro Bűvészbolt képviseletében én is részese lehetek ennek, immáron az egyesület elnökségében. A Bartók egy nagyon fontos hely számomra, itt az üzletem, itt nőttem fel és itt vettem lakást is. Jó itt élni és egyre gyakrabban azon kapom magam, hogy napokig egyáltalán nem mozdulok ki az utcából, itt találkozom a barátaimmal, itt sörözünk, itt járok koncertre és színházba. Fantasztikus hely ez! Bár néha szükségszerűen változik az utca, mindig jó dolgok történnek a Bartókon,

Lajos szomszédunk és barátunk harminc év után csukta be a kis üzletét, de már itt van a helyén a Brutal, ami egy remek hely. Ebbe egyébiránt jó belegondolni, mármint üzletek jönnek és mennek, de a Figaro a biztos pont, mi mindig itt vagyunk.

Mit hoz a következő év a Figaro Bűvészboltban? Jövőre ünnepli fennállásának ötvenötödik évét az üzlet.

Igen és ezt rendesen meg is fogjuk ünnepelni. Ahogy öt évvel ezelőtt, úgy ismét egész napos szakmai konferenciát szervezünk, close-up bűvészversennyel, szemináriumokkal és egy esti gálaműsorral. Már elkezdtük a szervezést, de sajnos némiképp elakadtunk vele, ez az én hibám, a karácsonyi időszakban nem tudtam még több irányba szakadni. De január legelején gőzerővel ráfordulunk a dologra. Szeretném, ha ez a magyar bűvészet fontos ünnepe volna, ha valaki a bűvészek közül esetleg engem személyesen nem is kedvel feltétlenül, az is jöjjön velünk, legyen részese az ünnepnek, hajtson fejet az alapítók életműve és a Figaro Bűvészbolt több mint ötven éve előtt. Ez tényleg nem rólam szól majd, a gálaműsornak most nem is én leszek a házigazdája, hiába volnék műsorvezető a szakmám szerint. 

Miért lesz fontos ez a nap a magyar bűvészetnek?

Úgy hiszem, szüksége van a magyar bűvészetnek közös pillanatokra. A Figaro Bűvészbolt 55. születésnapja egy ilyen közös pillanat lehet. Azt látom, hogy nagyon sok kis apró közösség és szakmai műhely működik, ez egyrészt igen örvendetes, mert inspirálják egymást, vagy országszerte olyan helyekre viszik el a bűvészet hírét, ahova az alapesetben nem jutna el – de közben aprózódás és klikkesedés is van. Többször hallom vissza, hogyan beszélnek ki bizonyos helyeken a hátam mögött, olyan kollégák is, akiktől nem várnám, ez azért rosszul esik és megviseli az embert. Persze nem mindig ilyen ez, az elmúlt bő tíz évben, amióta én vezetem a boltot,

sokszor látogattak meg és voltak segítségemre idősebb bűvész barátaim, hogy jószándékú tanácsaikkal és véleményükkel támogassanak engem. Ez sokat jelent!

Mennyire biztos a Figaro jelene és jövője? 

Itt voltunk az elmúlt ötven évben, a következő ötvenben is itt leszünk, ez nem lehet kérdés. Nyáron volt alkalmam hosszabban beszélgetni a londoni International Magic Shop bűvészbolt tulajdonosával, nagyon érdekes beszélgetés volt. Elmesélte, hogy amikor még ő volt gyerek, a bűvészboltjától gyalog tizenöt percnyi távolságra összesen nyolc különböző bűvészbolt volt. Most oda jutottak, hogy tulajdonképp ők az egyetlen klasszikus bűvészbolt egy bő tízmilliós városban, a kvázi utolsó konkurenciájuk néhány hónappal ezelőtt végleg bezárt. A tízmilliós város nem tudott eltartani két üzletet. 

Akkor mi itt Budapesten szerencsés helyzetben vagyunk, nem?

Biztosan nem, nem vagyunk abban. Ugye néhány éve van egy közvetlen piaci konkurensünk, nem vagyok babonás, de nem mondom ki a nevét, nem szeretném. Ez egy olyan helyzetet teremtett, aminek szerintem nem mi, nem a Figaro Bűvészbolt az igazi vesztese – hanem a teljes magyar bűvészet. Ha nem lenne ezen a nagyon kicsi piacon közvetlen konkurensünk, sokkal több lehetőségünk volna, akkor most kétszer annyiféle bűvészkönyv, sokkal több különleges kártyacsomag és sokszor annyi újdonság lehetne a polcunkon. Ezzel a magyar bűvészet járna jobban. A mostani helyzet lehetőségeket vesz el tőlünk, hogy befektessünk, bővüljünk, jobbak legyünk. De azt gondolom, ha összehasonlítjuk a két üzletet, a morális fölény a miénk, én hiszek benne, hogy számít, az ember honnan és milyen családból jön. Ebben mi mindenképp jobbak vagyunk.

 Mikor tudhatunk meg többet a Figaro Bűvészbolt 55. születésnapjáról? 

Január második hetében elmondunk mindent – itt a weboldalunkon, a facebookon és az instán. Addig egy kis türelmet kérek, némiképp csúszásban vagyok a szervezéssel kapcsolatos munkákban, de az év első napjaiban behozom a lemaradást. 

Van még bámi, amit szívesen megosztanál az üzlet elmúlt egy évéből? 

Ha most gyorsan kéne mondanom valamit, akkor nagyon jól esett a szívemnek, hogy idén augusztusban megkeresett engem a Sziget és a Budapest Brand zRt. A fesztiválra érkező nemzetközi kulturális újságírókat minden évben elviszik néhány különleges fővárosi helyre, hogy megmutassák, mennyi érték lakozik a városunkban a fesztivál programjain túl is. Idén eljött hozzánk harminc külföldi újságíró, hollandok, németek, franciák – nagy büszkeség volt nekik bűvészkedni és mesélni a Figaro Bűvészbolt történetéről. 

Köszönöm a beszélgetést, sikereket és Boldog Új Esztendőt kívánok neked!

Köszönöm. Viszont.